Címlap
Kiállítások
Programok, rendezvények
Hírek
Saját kiállítóhelyeink:
Veszprém
- Laczkó Dezső Múzeum
Veszprém
- Bakonyi Ház
Veszprém
- Tanulmányi Raktár
Veszprém
- Tűztorony
Veszprém
- Hősök Kapuja
Könyvesház
Pályázatok
Múzeumpedagógia
Képzések
Adatbázisok
Lezajlott
rendezvényeinkről
Veszprém megyei kiállítóhelyek, látnivalók:
Nemesvámos - Baláca
Villa Romana Baláca
Kővágóörs - Pálköve
- Bajcsy-Zsilinszky Endre Emlékház
Tihany
- Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Badacsony
- Egry József Emlékmúzeum
- Szegedy Róza Ház
Nagyvázsony
- Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Libajáték
 

 
2011-07-16 15:00
 
Laczkó Dezső Veszprém Megyei Múzeum
 

Egy felejthetetlen délutánra invitálunk mindenkit, aki szeret játszani, nevetni, és szereti a meglepetéseket! Szombaton egy középkori táblás társasjátékot „múzeumosítunk” óriási, 3 dimenziós változatban: a bábuk mi magunk lehetünk, labirintusban játszhatjuk végig az ú.n. libajátékot.

Az eredeti libajáték az élet misztériumjátéka, amely valószínűleg a XVI. századi Európában keletkezett. A játék kifejezte az élet nehézségeit, a döntés felelősségét, a tévelygés és tévedés lehetőségét, de mindezen által a kiérdemelt, megdicsőült élet jutalmát is. Az ember elindult az akadályokkal teli élet útján, és eljutott a halálon túli életbe, az égi paradicsomba. A játékban az életutat összefüggő jelképrendszerek sora szimbolizálta. A játék formája balról jobbra induló 63 (9×7) mezőre osztott spirálforma volt, középen a célba jutás, a megérkezés kapujával. A spirál kétdimenziós, út- és időjelkép is egyben. Befelé, a halálba vezető utat, a megérkezést, kifelé az újjászületést, a növekedést, az élet ismétlődő ritmusát jelentette. A játékban ez úgy érvényesült, hogy a 63-as mező az ideális emberi életkort szimbolizálta, amelyen túl minden esztendő az istenek ajándéka. A célhoz közeledve már az 58-as mezőn megjelent a halál, de aki idelépett, annak számára nem ért véget a játék, hanem visszament az első mezőre, hogy elölről kezdje. A játékban is benne rejlett a halálból való visszatérés, az újjászületés gondolata. Természetesen a táblán megjelentek az egyéb életkorok és azok sajátosságai is: a 6-os mező híddal összeköt, de el is választ: az ember elindul, még szinte gyermek, de máris túllép valamit, elszakad a szülői háztól. Egy további mezőn megtalálható volt a kocsma, az ifjúkori mulatozás, kicsapongó élet színhelye. A 31-es mező kút helye volt, az élet forrása, ahonnan az élet vize tör föl. Részint női princípium, termékenység szimbóluma, részint a bölcsesség kútja, ahol az embernek szembe kell néznie saját magával, az eddig megtett útjával, egyben a házasság idejét is jelzi. A 42-es mezőn találtuk a labirintust: útvesztő, a halál és az újjászületés jelképe is.

Ennek a XVI. századi játéknak a felújított, színesített 3D-s verzióját játszhatják július 16-án 15-18 óra között gyerekek és felnőttek is a Múzeum kertjében.

A játékon való részvétel ingyenes.

 

A fenti fotó illusztráció.

 


 

 

Laczkó Dezső Múzeum titkárság
8200 Veszprém, Török Ignác u. 7.
tel: +36-88-564-310 +36-88-564-311 +36-88-789-791
fax: +36-88-564-321
e-mail: titkar@vmmuzeum.hu
info@vmmuzeum.hu

Ha Ön nem levélszemétküldő (spammer), akkor semmi esetre se írjon levelet a következő címre: csapda@vmmuzeum.hu

English Magyar Deutsch