Szabadi századok

Szabadi századok

Helytörténeti és néprajzi kiállítás / Exhibition on local history and ethnography / Lokalhistorische und ethnographische Ausstellung

Szentkirályszabadja, Kossuth utca 20. (volt Radnóti ház)

A kiállítást a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum készítette. Fenntartója Szentkirályszabadja község önkormányzata.

Kulcs és információ / Information

Munkanapokon / on weekdays / wochentags 8.00 – 16.00
36 88 599-310
16.00 – 18.00 valamint hétvégén és ünnepnapon / weekends
36 20 97-10 -254

A helytörténeti és néprajzi kiállításnak helyet adó bolthajtásos tornácú 18. századi kisnemesi lakóház a 19. század közepén nyerte el mai formáját. Az egykori Tatay-kúria területén 1854-ben lakóházat és gazdasági épületeket emelő Máté-család a módos, 1848 előtt nemesi kiváltságokat élvező, ám paraszti életformát folytató szentkirályszabadjai református családok jellegzetes képviselője volt.

A Máté-házat 1969-ben vásárolta meg utolsó lakójától a községi tanács, hogy abban településhez fűződő Radnóti-hagyományok ápolását szolgáló állandó kiállítást hozzon létre. Az 1944. őszén a közeli repülőtéren és a községben munkaszolgálatot teljesítő költő, Radnóti Miklós (1909 – 1944) életútját és utolsó napjait megörökítő irodalmi emlékhely 1970 és 2009 között működött.

A helyi védettség alatt álló, kőből épült, nádfedelű, szabadkéményes parasztház négy helyiségében jelenleg a falu régészeti emlékeit, történetét, gazdag iparos hagyományait és a hajdani kisnemesi-paraszti lakáskultúrát bemutató kiállítás látható.

The gentry house built in the 18th century, which is the venue of the local history and ethnography exhibition, received its current form in the middle of the 19th century. The Máté family who built a residential home and farm houses on the place of the Tatay manor in 1854 typically represented the wealthy reformed families in Szentkirályszabadja, which enjoyed the privileges of nobility before 1848 but lived the life of the peasantry.

The home of the Máté family was bought by the village council from the last resident in order to establish a permanent exhibition to cultivate the traditions relating to the Hungarian poet, Miklós Radnóti (1909 – 1944), who did forced labour service on the nearby airport and in the village in the autumn of 1944. The literary memorial place commemorating his life journey and his last days was open between 1970 and 2009.

The farm house with an open chimney is now under local protection. The exhibition of the history, rich craftwork traditions and the old gentry-peasantry homes of the village is located in four rooms of this building.


Veszprém Megyei Múzeumi Igazgatóság, 8200 Veszprém, Török Ignác u. 7.